fbpx
Blog

Een branding event en tegelijk personal branding. Hoe pak je dat aan?

De telefoon gaat. Of ik wil helpen met een branding event voor influencers. Influencers, oh ja…. mooie vrouwen (waar zijn de mannen in mijn gedachten?) die producten promoten voor geld. Lekker stigmatiserend gedacht Eef. Het ligt iets genuanceerder, daar kom ik zo op terug.

Terug naar de vraag: “Wil je helpen met het organiseren van een influencer branding event, Eva?”
Mijn innerlijke planner deed een vreugdedansje en ik zei volmondig “JA, dat wil ik!” Op mijn pagina Eventmanager lees je alles over mijn passie voor organiseren.

Ik was helemaal niet thuis in de influencerwereld tot ik Lora Stokkel van Onfluence ontmoette. Lora benaderde mij een tijd geleden. Onfluence is een influencer marketing agency dat voor bedrijven geschikte influencers zoekt. Influencers die online actief zijn, een grote groep volgers hebben en dus een groot bereik.

Een manier om geschikte influencers (en dus ambassadeurs) te krijgen is een branding event.

Tijdens een branding event leer je de influencers kennen en zij krijgen een goed beeld van het merk, ze leren jou kennen. Hierdoor creëer je een waardevolle relatie en blijft er in de grote online wereld ook een menselijk offline aspect zitten. Iets waar we tegenwoordig toch weer veel waarde aan hechten; echtheid.

Bij een branding event hoef je niet gelijk groots te denken. Het kan zoiets kleins en fijns zijn als een aangeklede borrel op kantoor of een behind the scenes op de plek waar het product verkocht/gemaakt wordt. Een mooie plek om de workspace te laten zien en de influencer krijgt meteen een goed beeld van het merk.

First things first

Voordat we echt gaan plannen bespreken we de details waarbij een goede voorbereiding key is. Wat is het doel, wie nodig je uit en waar? Hoeveel budget is er en wat is de tijdsplanning? Allemaal vragen die van te voren beantwoord moeten worden voordat je kunt beginnen met het daadwerkelijke organiseren. Puur praktisch dus, het leukste gedeelte komt later.

Zijn deze vragen beantwoord, dan gaan we de diepte in. Hoe gaan we de middag/avond, of misschien wel ochtend, verder inkleden. Geven we een goodybag, gaan we uitgebreid passen en proeven, wordt het iets actiefs? Uitgangspunt is dat het bij het merk past.

Locatie

De actie begint bij de locatie: doe je dit in jouw workspace dan is het niet nodig om buiten de deur te gaan kijken. Wil je wel buiten de deur kies dan voor een locatie die écht bij je past. Om als voorbeeld te geven: Werk je duurzaam, kies dan een locatie waar duurzaam vervaardigd eten en drinken wordt geserveerd en die op een duurzame manier (ov, fiets of lopend) goed te bereiken is. Hierdoor kunnen de influencers veel beter, en geloofwaardiger, het merk/product online laten zien omdat ze aan alles merken dat jij echt achter hetgeen staat wat je verkoopt. Je straalt dat in de breedste zin van het woord uit en draagt dit ook uit met een passen event.

You’re invited

Vervolgens krijgen de genodigden ‘an invite they can’t resist’. De uitnodiging is het eerste wat jouw influencer te zien krijgt van dit event over jouw merk dus je wilt gelijk goed voor de dag komen. Leuk en pakkend, spannend en vooral duidelijk. Denk hierbij aan een ballon met de merknaam er op, opploppend uit een customized box, of een zwarte kaart als je om 00:00 uur afspreekt i.p.v. een standaard tijd.

Voordeel van op tijd een catchy uitnodiging versturen is dat de influencers dit kunnen delen op hun stories wat weer extra aandacht is voor jouw brand/product.

Maak een lijst met wie komt en wie heeft afgemeld. Je wilt tenslotte wel genoeg goodybags hebben. Zorg tussentijds voor leuke updates rondom het event waarbij je een tip weggeeft over de locatie, een goody meestuurt of een handgeschreven kaartje. Houdt de periode voor het evenement in ieder geval levendig en maak het gewild: Hier wil je bij zijn! Voor dit merk wil je influencer zijn!

Aankleding

Als de grote dag is aangebroken wil je dat de locatie (intern of extern) er tip top uit ziet. Van te voren zijn de wensen en het budget besproken. Ik zorg er voor dat we binnen budget blijven en alle wensen worden uitgevoerd zoals besproken. Het liefst met nog wat extra’s.

Ik werk mijn checklist af en trust me: ik houd van afvinken! Check, check en dubbel check.
Is de afgesproken plek om het product te showen (voelen, proeven, ruiken, aanraken en passen) aangekleed zoals we willen, werken de tv en beamer en, niet geheel onbelangrijk, hoe is de lichtinval? Is de fotograaf er? Moeten er nog extra samples komen en staan de drankjes klaar?

Daarnaast wil je dat het de influencers het aan niets ontbreekt: genietend van hun drankjes, goede gesprekken, productpromotie en een heerlijke beat op de achtergrond. De sfeer is goed, het merk komt goed tot zijn recht en de goodybags staan goed gevuld klaar om straks meegenomen te worden.

Bijna klaar

Tegen het einde loop ik nog eens langs iedereen om de sfeer te proeven, ik overleg her en der wat en de vibe is flowing. Als het goed is gaan de influencers na het branding event met het juiste gevoel over het merk naar huis. Ze zijn oprecht fan geworden en daarmee perfecte ambassadeurs.

We sluiten het event af en het was geslaagd. We kicked some ass!
Mooie hieraan is dat ik zelf ook een beetje aan personal branding heb gedaan, want door goed werk neer te zetten krijgt mijn merk, Communikeet, een goede naam.

Samen bereik je meer, tijdens een event als dit maar ook door te kiezen voor influencers. Zij geven jouw merk meer bereik en hopelijk meer omzet. Ik werk graag samen met Lora. Ze is duidelijk, weet waar ze mee bezig is en staat open voor creatieve ideeën. Een hele fijne match met deze intelligente vrouw.

Zou jij wel eens zo’n branding event willen organiseren voor potentiële influencers?

(Uiteraard is dit een verhaal in een notendop, er komt zoveel bellen, e-mailen, afspreken, plannen, kopen en regelen kijken bij het organiseren van events. Laatst zei iemand nog tegen mij: “Iedereen kan toch organiseren?” We kwamen er gaandeweg ons gesprek achter dat het echt een vak apart is.)

2 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.